Авторка: Валентина Чабанова-Бабак, контент-менеджерка, платформа Link
Від травня 2024 року механізм локальної координації Link збирає та верифікує не лише гуманітарні, а й правові потреби мешканців деокупованих громад Півдня України. В цьому матеріалі продовжуємо демонструвати картину правових потреб громадян, які мешкають у деокупованих громадах Миколаївської та Херсонської областей. Аналізуємо кількість перенаправлень до організацій-партнерів і перескерувань до різноманітних установ, кількість попередніх звернень за правовою допомогою та потреби, що втратили актуальність або призупинені. Механізм Link впроваджує Мережа правового розвитку у співпраці з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» за фінансування уряду Великобританії.
За понад два роки у Херсонській області зафіксовано 160 правових потреб, у Миколаївській — 79. Найчастіше юристи отримують звернення під час виїздів у громади. Більшість запитів стосується цивільного та адміністративного права, а переважну чисельність заявників становлять жінки. Детальніше про ключові питання, способи звернення та портрет типового отримувача послуг можна знайти в попередньому матеріалі.
Як часто відбуваються перенаправлення та перескерування клієнтів
Основна задача платформи Link — збір та верифікація потреб. Для ефективної допомоги команда перенаправляє бенефіціарів до організацій-партнерів або перескеровує до державних органів, суду, нотаріуса.
У Херсонській області Link має 7 партнерів і виконав 8 перенаправлень. У Миколаївській області також 7 партнерів і 15 перенаправлень.
ПАРТНЕРИ, ДО ЯКИХ ВИКОНАНІ ПЕРЕНАПРАВЛЕННЯ У ХЕРСОНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Двічі здійснені перенаправлення до Приймальні УГСПЛ у м. Херсон, до інших партнерів — по одному разу.
ПАРТНЕРИ, ДО ЯКИХ ВИКОНАНІ ПЕРЕНАПРАВЛЕННЯ У МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ ОБЛАСТІ

Найбільше перенаправлень у Миколаївській області — до ГО «Десяте квітня». На другому місці — Данська рада у справах біженців (DRC). До Норвезької ради у справах біженців (NRC) та Безоплатної правничої допомоги (БПД) перенаправляли по два рази, до інших партнерів — по одному разу.
Зазвичай бенефіціара скеровують до одного партнера. Зафіксований лише один випадок, коли перенаправлення відбувалося відразу до двох організацій.
Щодо перескерувань, їх у Херсонській області здійснено 23, а в Миколаївській — 18.
УСТАНОВИ, ДО ЯКИХ ПЕРЕСКЕРОВУЮТЬ КЛІЄНТІВ У ХЕРСОНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Найчастіше перескеровують до нотаріусів. Також суттєву чисельність людей у Херсонській області перескерували до Приймальні УГСПЛ у м. Херсон. Значно менше — до органів місцевого самоврядування, суду та державних реєстраторів. Також є поодинокі випадки перескерування до Бюро технічної інвентаризації (БТІ), відділу соціальних служб та Національного інформаційного бюро з питань полонених військовослужбовців.
УСТАНОВИ, ДО ЯКИХ ПЕРЕСКЕРОВУЮТЬ КЛІЄНТІВ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ОБЛАСТІ

У Миколаївській області статистика перескерування виглядає інакше — більш рівномірно розподілена за різними установами. Кількість перескерувань до нотаріуса все одно посідає першу позицію, проте з невеликим відривом від інших. Крім зазначених у таблиці, поодинокі випадки перескерування є до консульства та БТІ.
Попередні звернення клієнтів до установ та організацій
Ми проаналізували кількість клієнтів, які попередньо мали звернення до іншої установи або організації. У Херсонській області з 146 осіб попередньо зверталися до партнерів або організацій 13. У Миколаївській області з загальної кількості 67 осіб попередньо зверталися 20.
ПОПЕРЕДНІ ЗВЕРНЕННЯ ЖИТЕЛІВ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Найбільше серед адресатів попередніх звернень — органів місцевого самоврядування. Також клієнти зверталися до адвокатів, партнера БФ «Право на захист» і Національного інформаційного бюро з питань полонених військовослужбовців. Загальна кількість звернень — понад 13, адже часто один клієнт попередньо звертався до кількох установ.
ПОПЕРЕДНІ ЗВЕРНЕННЯ ЖИТЕЛІВ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Миколаївській області суттєво більше попередніх звернень до нотаріуса. На другому місці за кількістю — звернення до органів місцевого самоврядування. Інші установи та організації представлені по одному разу, звернення до державного реєстратора зафіксовано двічі. Часто один клієнт попередньо звертався до кількох установ чи організацій, тому загальна кількість звернень більша, ніж 20.
Кількість потреб, які втратили актуальність, та кількість тимчасово призупинених справ
Із 160 зафіксованих та верифікованих правових потреб у Херсонській області на даний момент три тимчасово призупинено, а дві втратили актуальність. Серед причин тимчасової втрати актуальності дві пов’язані з обмеженнями воєнного стану: припинення приватизації житла під час дії воєнного стану та розташування пошкодженого будинку клієнта в зоні активних бойових дій. Третю справу призупинено через неможливість провести реєстрацію місця проживання без участі власника будинку, який наразі перебуває у статусі зниклого безвісти.
У двох потребах, які мають статус «Втратила актуальність», одна пов’язана зі зміною місця проживання клієнтки: через безпекову ситуацію виїхала з Херсонської області та уклала договір з адвокатом у місті Одеса. У другому випадку клієнтка вирішила поки що не звертатися до суду зі своєю справою.
Із 79 правових потреб Миколаївської області також три тимчасово призупинені, а дві втратили актуальність. Причини втрати актуальності обох потреб не зазначені. У справах, що тимчасово втратили актуальність, дві призупинені через відсутність мотивації та коштів у бенефіціарки через хворобу, у третьому випадку причина не зазначена.
Отже, лише невелика кількість потреб втрачає актуальність, більшість залишаються нагальними та очікують вирішення.
Нагадуємо, механізм локальної координації гуманітарного реагування Link впроваджує Мережа правового розвитку у співпраці з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» за фінансування уряду Великобританії. Link допомагає з’єднати тих, хто потребує допомоги, з тими, хто може її надати.