Спадщина, компенсації та реєстрація: які правові питання найактуальніші для деокупованих громад Півдня. Частина 1

Авторка: Валентина Чабанова-Бабак, контент-менеджерка, платформа Link

Юридичний компонент механізму локальної координації гуманітарного реагування Link почав діяти трохи більше року тому — у травні 2024 року. Його впроваджує Мережа правового розвитку у співпраці з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» за фінансування уряду Великобританії. Станом на середину серпня у деокупованих громадах Херсонщини та Миколаївщини наші юристи зібрали та верифікували 239 юридичних потреб. У цьому матеріалі розкриваємо картину правових потреб громадян через призму трьох ключових аспектів: найактуальніших правових питань, традиційних каналів звернень і портрета типового отримувача правових послуг

У Херсонській області зафіксовано 160 правових потреб, у Миколаївській — 79. Найчастіше юристи отримують звернення безпосередньо під час виїздів у населені пункти для збору інформації. Значно менша кількість звернень надходить телефоном, внаслідок перенаправлення від фахівців зі збору гуманітарних потреб та партнерів, під час групових консультацій і правопросвітницьких ігор. Частину звернень правники отримують через гарячу лінію, онлайн-чат, мессенджер, а також під час правопросвітницьких заходів, проте наразі це поодинокі випадки. 

НАЙПОШИРЕНІШІ СПОСОБИ ОТРИМАННЯ ЗВЕРНЕНЬ

НАЙПОШИРЕНІШІ ПРАВОВІ ПОТРЕБИ ЖИТЕЛІВ ДЕОКУПОВАНИХ ГРОМАД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАВА

У Херсонській області найбільше потреб зафіксовано у галузі цивільного права. Зокрема порядок фіксації пошкоджень із метою отримання компенсації за пошкоджене чи зруйноване майно, оформлення права власності на нерухоме майно, відновлення втрачених документів, укладання та розірвання правочинів. Багато запитів стосуються спадщини: її прийняття, спадкування пошкодженого майна, оформлення заповіту, визнання права власності на спадкове майно. 

Вчинення реєстраційних дій — те з чим найчастіше звертаються з галузі адміністративного права. У питаннях соціального забезпечення найбільше запитів позначені як «Інше». У цьому випадку «Інше» стосується соціального забезпечення й містить такі запити: оформлення статусу постраждалих внаслідок бойових дій для дітей; оформлення грошової допомоги; оформлення компенсації для цивільної особи, яка повернулася з полону тощо. У земельному праві найбільше звернень щодо оренди землі та приватизації земельної ділянки.

НАЙПОШИРЕНІШІ ПРАВОВІ ПОТРЕБИ ЖИТЕЛІВ ДЕОКУПОВАНИХ ГРОМАД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

НАЙПОШИРЕНІШІ ПРАВОВІ ПОТРЕБИ ЖИТЕЛІВ ДЕОКУПОВАНИХ ГРОМАД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАВА

У Миколаївській області типові потреби жителів схожі до потреб, зафіксованих у Херсонській області. Найбільше запитів у галузі адміністративного та цивільного права. Зокрема вчинення реєстраційних дій, оформлення документів, оскарження рішень, дій, бездіяльності. В питаннях цивільного права найбільше запитів щодо укладання, виконання й розірвання договорів, відновлення документів на житлове майно та оформлення або визнання права власності на зруйноване житлове майно. Також багато запитів щодо прийняття спадщини. Серед правових потреб у галузі земельного права лідером є питання договорів щодо виконання умов договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення. 

НАЙПОШИРЕНІШІ ПРАВОВІ ПОТРЕБИ ЖИТЕЛІВ ДЕОКУПОВАНИХ ГРОМАД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У вибірці за підгалузями права найбільше запитів щодо вчинення реєстраційних дій та «Іншого» в галузі адміністративного права. У цьому випадку до «Іншого» відносяться різноманітні питання, що складно класифікувати однією категорією. Наприклад, щодо перетину кордону, отримання витягу про проведену державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, ​​зміни місця реєстрації, якщо попереднє місце реєстрації на окупованій території тощо. Вполовину менше запитів щодо прийняття спадщини. Закривають п’ятірку запити щодо оренди земельної ділянки, а також укладення, виконання та розірвання правочинів. 

Проаналізувавши, скільки звернень із 239 стосуються проблем, пов’язаних з іншими населеними пунктами, наразі ми зафіксували тільки одне таке звернення. Його суть полягає в необхідності оформлення правовстановлюючих документів на будинок, який знаходиться в іншому населеному пункті, ніж той, де зараз перебуває заявниця.

Портрет клієнта: статистика за категоріями населення, які звертаються за правовою допомогою найчастіше

Херсонська область

У Херсонській області переважна більшість клієнтів, які звернулися за юридичною допомогою, належить до вікової категорії 35-59 років — 80 осіб. Також дуже значною віковою категорією є особи 60+ — таких 72. Незначну кількість становлять люди молодші 35 років (із категорії 25-34 роки) — 8 осіб. Більшість клієнтів — жінки: 123. Чоловіків — 37. 

СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС ОСІБ, ЯКІ ЗВЕРТАЮТЬСЯ ПО ЮРИДИЧНУ ДОПОМОГУ У ХЕРСОНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Щодо соціального статусу клієнтів, найбільше звернень від пенсіонерів — 57 запитів, від внутрішньо переміщених осіб — 21 звернення, по чотири — від малозабезпечених осіб, членів сімей військовослужбовців та осіб з інвалідністю. Два звернення — від осіб, які повернулися додому. «Інші» — 21 особа. 53 клієнти не ідентифікували свій соціальний статус. Загальна кількість соціальних статусів — понад 160, оскільки зустрічаються поєднання категорій. Наприклад, людина є одночасно ВПО та особою з інвалідністю, членом сім’ї військовослужбовця та особою з інвалідністю тощо. 

Миколаївська область

У Миколаївській області віковий розподіл подібний до розподілу в Херсонській області. Найбільше звернень за допомогою — від 39-ти осіб віком 35-59 років. На другому місці з незначним відривом — звернення у віковій категорії 60+ — 34 особи. Два звернення — від осіб вікової категорії 25-34 роки, а також одне — від особи 18-24 роки. У трьох осіб не ідентифікована вікова категорія. Абсолютна більшість клієнтів — жінки: 61. Чоловіків — 15. У трьох випадках стать не зазначено.

СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС ОСІБ, ЯКІ ЗВЕРТАЮТЬСЯ ПО ЮРИДИЧНУ ДОПОМОГУ У МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Найбільше звернень також надійшло від пенсіонерів — зафіксовано 24 потреби. «Інші» — 10 потреб, шість — від осіб з інвалідністю, п’ять — від внутрішньо переміщених осіб, чотири —  від членів сімей військовослужбовців. 30 не ідентифікували свій соціальний статус. Один раз зустрічається поєднання категорій: особа з інвалідністю та малозабезпечена особа. 

Нагадуємо, механізм локальної координації гуманітарного реагування Link впроваджує Мережа правового розвитку у співпраці з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» за фінансування уряду Великобританії. Link допомагає з’єднати тих, хто потребує допомоги, з тими, хто може її надати.

Читати частину 2 аналітики «Від верифікації до вирішення: шляхи задоволення правових потреб деокупованих громад Півдня через Link».

Онлайн-допомога
LawLink Bot:
юридичний помічник
Онлайн-чат
Чат-бот